pl.freepik.com
W poprzednim artykule opisałem swoje doświadczenia związane z wdrażaniem autonomicznej konserwacji maszyn i urządzeń. W artykule również nawiązałem do systemu zgłaszania usterek. System ten chciałbym szerzej opisać w tym krótkim artykule, gdzie wyjaśnię Wam czym dla mnie jest usterka, a czym awaria. Postaram się przekonać Was do wdrożenia, a wcześniej stworzenia samemu systemu zgłaszania usterek.
Usterka czy awaria - definicje
Definicje opisują usterkę w sposób jednoznaczny. Usterka jest to uszkodzenie maszyny lub urządzenia, które nie zatrzymuje ich pracy, jednak wraz z upływem czasu doprowadza do zatrzymania czyli awarii.
Bardzo ważnym, przełomowym momentem są pierwsze wartsztay TPM/AM
- Usterki mechaniczne – są to widoczne uszkodzenia mechaniczne osprzętu. Mogą to być uszkodzenia izolacji przewodów, widoczne pęknięcia elementów maszyn, nie powodujące zatrzymania maszyny. Pęknięte wyświetlacze operatorskie sterowania maszyn, ale nadal działające. Usterkami mechanicznymi są widoczne zużycia klinów w pasach wieloklinowych lub wycieki z przekładni.
- Niestandardowa praca urządzenia – w tej kategorii można zaklasyfikować wszelkie słyszalne wycieki powietrza, głośniejsza praca przekładni, silników czy łożysk. Ślizgające się na kołach zębatych paski wieloklinowe, nadal pracują, ale efektem jest wolniejsza praca maszyny, lub defekty wyrobów. Jakiekolwiek wibracje podzespołów maszyn również są usterką.
- Krótkie zatrzymania, zwane również mikro przestojami. Nie są jeszcze klasyfikowane w wielu firmach jako awarie, ale skutecznie obniżają dostępność techniczną parku maszynowego. Krótkie zatrzymania, które muszą być eliminowane przez „szybki reset”, w efekcie mamy wiele minut na dobę nierejestrowanych zatrzymań. Wolniejsza praca pompy również jest usterką. Słabsza praca kompresora, również jest usterką.
- Inne – w ramach kategorii „inne” mam doświadczenie gdzie pracownicy produkcji zgłaszali w systemie zgłaszania usterek wszelkie ryzyka związane z bezpieczeństwem pracy maszyny, czy urządzenia. W ramach tej kategorii usterek często notowaliśmy również stanowiska, stacje montażowe nieprawidłowo funkcjonujące w ramach szeroko pojętej ergonomii pracy.
Awaria natomiast jest stanem zatrzymania maszyny. Maszyna nie spełnia swoich funkcji, nie jest zdolna do produkcji dobrych jakościowo wyrobów. Awarią również jest stan maszyny zagrażający bezpieczeństwu pracy.
System zgłaszania usterek - ma to sens
W wielu organizacjach gdzie nie ma jeszcze świadomości występowania usterek, nie zwraca się uwagi na tego typu zatrzymania i uszkodzenia. W monitorowanych wynikach są one najczęściej widoczne jako utrata wydajności (performance). Nieświadomy zespół zarządzający produkcją szuka przyczyny w wolniejszej pracy zespołu pracującego na maszynach lub linii produkcyjnej. W efekcie dochodzi do demotywacji zespołu, gdyż ten jest świadomy, że maszyny nie pracują zgodnie z założonymi parametrami i wydajnością. Tutaj bardzo ważne jest, aby w ramach wdrażania TPM/AM również wdrożyć system zgłaszania usterek.
Jeśli nie jesteśmy jeszcze gotowi na uruchomienie wdrożenia TPM, zachęcam Was do zastosowania systemu zgłaszania usterek. Wartością będzie fakt zapisania usterek, oznakowania na maszynie lub tablicy i przypisanie odpowiedzialności za ich usunięcie – oczywiście zalecam monitoring cyklem PDCA.
Poniżej zdjęcie systemu zgłaszania usterek wypracowany współpracą działów produkcji i utrzymania ruchu. Szczególnie zwracam uwagę na to, aby przy tworzeniu systemu zaangażować pracowników maszyn i linii produkcyjnych oraz reakcyjne i prewencyjne utrzymanie ruchu. System wymyślony przez inżynierów czy specjalistów lean i „dostarczony” na produkcję nie przyjmie się.
System zgłaszania usterek z firmy LG Display Poland sp. z o.o.
Źródło: Wolak M., Kotlarski B., Maczuga M., 2014, 5S Fundamentem Trwałego Systemu TPM, Materiały Konferencyjne do XIV Konferencja Lean Management, Wrocław
Rodzaje systemów zgłaszania usterek
Na rynku jest wiele gotowych rozwiązań IT do wspierania działów UR i produkcji. Oczywiście można kupić i uruchomić taki system. Niemniej zalecam na początek stworzenie systemu z zespołem, na kartkach papieru, a następnie plan przenieść na tablicę i poza wartością z używania systemu, jest również sporo „zabawy” i radości.
Systemy IT typu CMMS mają również swoje zalety. Szczególnie jeśli w jednym programie zarządzane są usterki, awarie oraz prewencyjne przeglądy maszyn i urządzeń.
W programach typu CMMS można szybko i łatwo zgłosić usterkę oraz oznaczyć priorytet czy osobę do usunięcia. Można również w jednym systemie monitorować stan magazynu części zamiennych.
eurotronic.net.pl
Podsumowanie
Wybór systemu zależy od Was oraz aktualnej sytuacji w organizacji. Jedno jest pewne, zgłaszanie usterek jest podstawą do poprawnej PM-ki, do zmniejszania ilości awarii oraz według mnie co najważniejsze, jest podstawa do budowania relacji pomiędzy pracownikiem produkcji a maszyną czy urządzeniem. System ten zmniejszy obojętność pracowników produkcji na występujące symptomy usterek czy nadchodzących awarii. Z upływem czasu ilość zgłaszanych usterek będzie malała, i wskaźnik awaryjności również.
0 komentarzy